V poslední době čím dál častěji řeší pracovníci Občanské poradny Respondeo se svými klienty problémy s hledáním finančně dostupného nájemního bydlení. Lidé narážejí na růst cen nájmů, energií a mnohdy jim chybí peníze na zaplacení kauce. Bohužel se objevuje také mnoho případů neférového jednání ze strany majitelů bytů.

„Chci odejít od manžela, ale bojím se, že nedokážu sama se třemi školními dětmi utáhnout nájem. Byty za rozumnou cenu jsou hodně daleko od školy, kam děti chodí, nebo jsou pro čtyři lidi moc malé,“ líčí dvaatřicetiletá Markéta, která se obrátila na poradnu.

„Markéta se bojí, jak finančně zvládne samostatný život, proto váhá, jestli se rozvést. I když je její partnerský vztah naprosto nefunkční a není dobré ani pro její děti, aby v takovém prostředí vyrůstaly,“ vysvětluje Markétin případ Hedvika Stuchlíková, vedoucí Občanské poradny. Dodává, že nejde jen o výši samotného nájmu, ale i dalších poplatků. „Při hledání nájemního bytu Markéta naráží na vysoké zálohy na energie a nemá peníze na zaplacení kauce.“

Podle Hedviky Stuchlíkové tento problém řeší více jejích klientů. V jiných případech zase pronajímatelé odcházejícím nájemníkům odmítají dříve zaplacenou kauci vrátit. Právě neférové a mnohdy nezákonné jednání majitelů bytů bývá tématem, které poradci s klienty probírají. „Bohužel se setkáváme také s tím, že není uzavřena písemná nájemní smlouva. Leckdy pak nájemníci čelí nedodržení výpovědní doby pronajímatelem a nátlaku na okamžité vystěhování, problémům ve vyúčtování služeb apod. V některých případech dokonce pronajímatelé vypnou elektřinu a vodu,“ dodává Hedvika Stuchlíková. Dalším problémem je uzavírání podnájemních smluv. „Ty jsou mnohem míň chráněny zákonem a navíc podnájemník nemá nárok na zmíněný příspěvek na bydlení,“ doplňuje vedoucí služby.

Sociální pracovníci Respondea pomáhají svým klientům najít řešení, upozornit je na jejich práva a povinnosti, vysvětlit jim obsah dokumentů a podobně. Následně mohou klientovi pomoci například s žádostí o příspěvek na bydlení nebo vymáháním svých nároků.

Pobočky Občanské poradny Respondeo mohou lidé, kteří si sami nevědí rady, navštívit v těchto městech Středočeského kraje: Nymburk, Pečky, Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Čelákovice, Městec Králové, Poděbrady, Mnichovo Hradiště. Občanské poradenství poskytují pracovníci Respondea také na Mladoboleslavsku. Zájemci o pomoc se mohou objednat na telefonním čísle 731 588 632 nebo e-mailu poradna@respondeo.cz.

Aktivity projektu Občanské poradenství na Mladoboleslavsku (program finanční a právní gramotnosti pro sociálně vyloučené osoby na Mladoboleslavsku) jsou podpořeny Evropským sociálním fondem z prostředků Operačního programu Zaměstnanost a Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR, reg.č.projektu: CZ.03.2.60/0.0/0.0/16_049/0014801.