V souvislosti se zvýšenými cenami energií se objevují různí nepoctiví obchodníci, kteří se se svými „výhodnými nabídkami“ zaměřují mimo jiné na seniory. Občanská poradna Respondeo zaznamenala několik problematických případů.

„Stoupající ceny energií jsou už několik měsíců tématem, které se objevuje pravidelně v naší poradně. Radíme klientům s výběrem dodavatelů, protože se objevují různí nepoctiví obchodníci, kteří využívají neznalosti a nepozornosti klientů, a dokáží je přesvědčit k podpisu nevýhodných smluv,“ říká Hedvika Stuchlíková, vedoucí Občanské poradny. V některých případech zase společnosti klientům vyměřily velmi vysoké zálohy a doplatky. I s tím se obracejí na pracovníky občanské poradny.

O pomoc žádají také klienti, kteří uzavřeli různé nevýhodné smlouvy, ať už se týkají nabídky zboží či služeb, po telefonu. „Bohužel i přes veškerou snahu seniory neustále informovat skrze média o praktikách různých šmejdů, stále se setkáváme s lidmi, kteří uzavřeli nevýhodné smlouvy po telefonu. Obchodníci umějí být velmi přesvědčiví,“ vysvětluje Hedvika Stuchlíková.

Mnohdy osamělí senioři si rádi po telefonu popovídají a po dlouhém rozhovoru už je jim hloupé si nic nekoupit. „A přesně na to obchodníci sázejí,“ dodává vedoucí občanské poradny, která svým klientům radí, jak by měli postupovat v případě, že objednané zboží nebo službu nechtějí, jak mohou od takto uzavřených smluv odstoupit, jaká mají práva.

Její klienti se často stydí, že nějakou nevýhodnou smlouvu podepsali, a bojí se o problému říci svým blízkým. „Nevědí ale, jak situaci řešit. Stává se tak, že propásnou lhůtu 14 dnů na odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje Hedvika Stuchlíková a podotýká, že rozhodně není zač se stydět: „Obchodníci jsou trénovaní na to, aby klienty přesvědčili k nákupu.“

Aktivity projektu Občanské poradenství na Mladoboleslavsku (program finanční a právní gramotnosti pro sociálně vyloučené osoby na Mladoboleslavsku) jsou podpořeny z prostředků Evropského sociálního fondu.